Jego nagrobek znajduje się na cmentarzu przy ulicy Sadowej. W jego pogrzebie uczestniczyła ogromna rzesza elblążan. Nagrobek Komnick’a zachował się do naszych czasów, znajduje się w lapidarium na ulicy Sadowej (dawny cmentarz Trzech Króli)
O uznaniu jakim cieszył się przedsiębiorąca świadczy m. in. fakt przyznania mu tytułu doktora honorowego przez Wyższą Szkołę Techniczną w Gdańsku oraz nazwanie jego imieniem (jeszcze za jego życia) jednej z elbląskich ulic (dzisiejsza Fabryczna).
Kilka pomysłów na to jak może wyglądać automobil
Ferdinand Gottlob Schichau (ur. 30 stycznia1814r. w Elblągu zm. 23stycznia 1896r. tamże - przedsiębiorca konstruktor maszyn parowych i okrętów .
Był synem Holendra osiadłego w Elblągu, Karola Jakoba Schichau, mistrza wytopu miedzi
W 1854 Schichau zbudował własną stocznię w Elblągu w zakładzie tym powstał m.in. pierwszy niemiecki parowiec o konstrukcji żelaznej i napędzie śrubowym ("Borussia", 1855 )
Dalszy rozwój firmy zapewniły liczne zamówienia wojskowe, począwszy od 1877 roku, szczególnie stocznia Schichaua wyspecjalizowała się w budowie torpedowców i niszczycieli. Oprócz stoczni elbląskiej, od 1899 Schichau zorganizował zakład remontowy okrętów w Piławie a w 1892 uruchomił nowo zbudowaną stocznię w Gdańsku, umożliwiającą budowę większych statków. Po jego śmierci przedsiębiorstwo prowadził zięć, Carl Heinz Ziese 1848-1917r.
Fabryka Lokomotyw
Ferdynand
Gottlob Schichau wykupił niewielki majątek Trettinkerhof. Na tym terenie
postawił ogromną fabrykę lokomotyw i fabrykę kotłów parowych. W przeciągu
czterech lat fabryka wyprodukowała sto lokomotyw i 500 maszyn parowych, przy
czym nie była to produkcja seryjna, tak więc każda maszyna budowana była na
zamówienie i każda maszyna była inna. Na zdjęciu widzimy Fabrykę Lokomotyw
Schichaua z lotu ptaka od zachodu. Po lewej stronie jest dzisiejsza Aleja
Grunwaldzka. Pierwszy budynek to biurowiec dzisiejszego Elzamu. Dalej rozciąga
się długa hala fabryczna. Po prawej widać tory łączące Berlin z Królewcem.
Budowa tej fabryki wpłynęła na wygląd miasta. Osiedla mieszkaniowe powstawały
równolegle z zakładem( między Aleją Grunwaldzką a ul. Bema). Później na Zatorzu (przy ul. Kilińskiego)
wybudowano osiedla domków jednorodzinnych, w których mieszkali pracownicy
zakładów należących do Schichau'y.
Inne Fabryki w Elblągu
Fabryka cygar i tabaki Loeser & Wolff
Elbląska fabryka Loeser & Wolf została założona w 1874 r. Posiadała filie w Braniewie, Malborku, Starogardzie Gdańskim oraz Berlinie i wkrótce stała się największym producentem cygar i tabaki w Europie. Po 1933 roku zmieniła nazwę na Walter E. Beyer. Fabryka zatrudniała kilka tysięcy elblążan, w tym głównie kobiety. Jej sztandarowym produktem były cygara „Reval”. W części zabudowań fabryki po wojnie mieściły się lub mieszczą siedziby firm takich jak Truso, Renoma czy Wolność.
Elbląska fabryka Loeser & Wolf została założona w 1874 r. Posiadała filie w Braniewie, Malborku, Starogardzie Gdańskim oraz Berlinie i wkrótce stała się największym producentem cygar i tabaki w Europie. Po 1933 roku zmieniła nazwę na Walter E. Beyer. Fabryka zatrudniała kilka tysięcy elblążan, w tym głównie kobiety. Jej sztandarowym produktem były cygara „Reval”. W części zabudowań fabryki po wojnie mieściły się lub mieszczą siedziby firm takich jak Truso, Renoma czy Wolność.
Widok na ulicę Królewiecką oraz ul. Odzieżową
Firma była chlubą całego miasta i nieprzypadkowo jej właściciel B.
Loeser otrzymał od cesarzowej Augusty-Wiktorii już w 1895 r. honorowy
tytuł królewskiego radcy handlowego. Natomiast ulicę Małych Ceglanych
Bud przemianowano w 1899 r. z okazji 25-lecia fabryki na Loeserstraße –
ulicę Bernharda Loesera (obecnie Odzieżowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz