sobota, 17 sierpnia 2013

Cudze znacie jednak niewiele osób wie gdzie znajduje się pochylnia Jelenie zapraszam do zaglądnięcia do atlasów.

  1. Jaknam wszystkim wiadomo woda ma to do siebie ze zawsze gdzieś wypływa lub gdzieś wpływa w tym przypadku widzimy część wielkiej konstrukcji jaką jest pochylnia ,wda wpływając do tej rury napędza wielkie koło które wprawia w ruch przekładnie ciągnące bardzo grube liny stalowe do których jest przymocowany wózek transportujący Statek Wycieczkowy ale o tym cdn.



Pochylnia – budowla umożliwiająca  niwelowanie znacznej różnicy wysokości.
Pochylnie tworzą szyny „kolejowe”, po których na specjalnych platformach (wagonikach)przemieszcza się statki. Napędu do przemieszczania platform dostarcza zwykle woda (dzięki różnicy poziomów).
Ta metoda transportu stosowana jest na Kanale Elbląskim




Kanał Elbląski  to najdłuższy kanał żeglowny w Polsce. Jego długość wynosi 83,3km, z czego 43,82 km to kanał sztuczny, a 39,48 km - jeziora. Całkowita długość kanału z odgałęzieniami wynosi 144,3 km. Przy budowie Kanału Elbląskiego wykorzystano jeziora leżące na różnych wysokościach między Ostródą i Zalewem Wiślanym. Różnica poziomów sięga 100m. Unikatem na skalę europejską jest 5 pochylni, którymi zastąpiono śluzy. Statek wpływa na specjalną platformę, a następnie po szynach przetacza się na drugą stronę wzniesienia. Projektantem i realizatorem Kanału był Georg Jacob Steenke, który przyjął zlecenie Fryderyka II, pragnącego połączyć szlakiem żeglownym Prusy Wschodnie z Bałtykiem. Podczas robót hydrotechnicznych wyrównywano poziomy wód w zbiornikach na trasie kanału. Obniżono poziomy luster wody do poziomu Jezioraka (99,5 m n.p.m.). Takie działania były przyczyną obniżenia poziomu wód kilku jezior nawet o ponad pięć metrów.
To tylko kilka ciekawostek dotyczących jak się transportuje statki na wyższy poziom .
A teraz wędrujemy dalej.

Byłem dziś na starówce zgadnijcie co zobaczyłem lub gdzie i skąd zdjęcia zrobiłem taki mały kwiz

Wędrujemy dalej







Wędrowanie to nie tylko przemieszczanie się samochodem to  również przystanięcie na chwilę aby rozkoszowac się widokiem zapamiętanie go takim jaki był zrobienie zdjęcia najlepiej czarnobiałego czemu akurat takiego , ponieważ wyobraznia podpowiada nam jakie mogłyby być kolory.
Ale ale miało być o miejscach mało znam znanych.
Otóż krowy każdy wie jak wyglądają ale nie każdy wie gdzie ja można spotkać ,jest taka miejscowość
Księżno koło Młynar opodal wioska Sopoty nie mylic z Sopotem koło Gdańska, tam zobaczymy krówki na szosie , tak na szosie .

nastepny etap wedrówki to Śluza Gdańska Głowa .Śluzę Gdańska Głowa wybudowana została w 1895r Znajduje sie na pierwszym kilometrze rzeki Szkarpawy (Wisły Elbląskiej) w gminie Stegna, woj. pomorskie.
Głowa Gdańska (niem. Danziger Haupt) – miejsce rozwidlenia się Wisły na dwa ramiona: Wisłę Gdańską - Martwa Wisła i Elbląską - Szkarpawa (w pobliżu wsi Drewnica). W przeszłości ważny posterunek obronny Gdańska
Forteca odegrała pewną rolę podczas wojen polsko-szwedzkich, gdzie jednak bardziej przysłużyła się atakującym Szwedom, niż obrońcom, dlatego pod koniec XVII wieku zdecydowano o jej likwidacji. Resztki twierdzy rozebrano ostatecznie z okazji przeprowadzenia Przekopu Wisły pod koniec XIX wieku.
Obecna Gdańska Głowa to nazwa wybudowanej w 1895 roku śluzy na Szkarpawie. Śluza odcina wody Wisły od Szkarpawy i znajduje się na obszarze Żuław Wiślanych informacje zaczerpnąłem z wikipedii.